جوشکاری و لحیم کاری

جوشکاری و لحیم کاری

جوشکاری و لحیم کاری

جوشکاری و لحیم کاری

بایگانی
دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ق.ظ

آشنایی با جوشکاری مقاومتی و انواع آن

این فرآیند از نوع جوشکاری فشاری است که در آن گرما بوسیله مقاومت الکتریکی تولید می شود. در حقیقت از مقاومت الکتریکی موجود در محل جوش برای تبدیل انرژی الکتریکی به حرارتی برای اتصال دو فلز به یکدیگر استفاده می شود که به روشهای ذیل انجام می شود :

 

  • جوش مقاومتی نقطه ای :

دو قطعه از ورقه فلزی زیر فشار جزئی بین دو الکترود مسی نگه داشته می شود و یک جریان الکتریکی زیاد از میان فلز عبور داده می شود. مقاومت فلز در مقابل جریان الکتریکی گرما تولید می کند و در محل اتصال جایی که جریان عبور داده می شود , فلز به صورت موضعی ذوب شده و بدین ترتیب دو سطح فلزی به یکدیگر جوش می خورند. اگر نقطه جوش صحیح انجام شود , محکمتر از یک پرچ هم قطرش عمل می کند . در این روش ,جریان نسبتا بالا و ولتاژ پایین است.

ادامه متن در ادامه مطلب

مراحل جوشکاری نقطه ای

 

جوش نقطه ای

این جوشکاری برای فولادهای کم کربن مناسب است ولی مس و نقره به دلیل داشتن مقاومت الکتریکی کم دارای مشکل هستند. البته باید زمان اتصال نیز بسیار کوتاه باشد. در این روش سطوح باید کاملا تمییز و عاری از اکسید باشند.

جوش مقاومتی نقطه ای

 

  • جوش مقاومتی غلطکی

فرآیند جوشکاری مقاومتی غلطکی شبیه نقطه جوش است با این تفاوت که در این روش به جای الکترود نقطه ای از غلتک استفاده می شود. بدین ترتیب غلتکها عمل جوشکاری را خیلی سریعتر انجام می دهند. جریان برق با حرکت غلتکها مرتبا قطع و وصل می شود .سرعت غلتکها و زمان چرخه طوری تنظیم شده که جوشهای نقطه ای روی هم ایجاد شوند. این روش جوشکاری در جوش لب به لب و ورقها بکار می رود.

جوش مقاومتی غلطکی

 

جوشکاری مقاومتی غلطکی

 

  • جوش مقاومتی از پیش طراحی شده

در این روش جوشکاری, دو قطعه روی هم قرار داده می شوند که یکی از آنها دارای برجستگی است. در این فرآیند, خود قطعه کار مثل الکترود عمل می کند و در اثر گرمای ایجاد شده در محل اتصال به دلیل عبور جریان برق از آن منطقه , برجستگی ذوب شده و با فشردن دو قطعه به هم اتصال رخ می دهد.

 

جوش مقاومتی از پیش طراحی شده

 

  • انواع روشهای دیگر جوشکاری مقاومتی

در صنعت دستگاه های متعددی وجود دارد که همگی بر پایه اصول ذکر شده عمل می کنند. رایجترین روشها در مورد استفاده در صنعت عبارتند از :

 

  1. نقطه جوش
  2. جوشکاری مقاومتی از نوع سر به سر فشاری
  3. نقطه جوش هفت تیری
  4. نقطه جوش لحظه ای
  5. جوشکاری مقاومتی از نوع سر به سر لحظه ای
  6. درز جوش
  7. نقطه جوش برجسته
  8. نقطه جوش خازنی
  9. جوش مقاومتی از نوع پینی
  10. جوش مقاومتی بکمک ورقه نازک فلزی
  11. جوش مقاومتی با افت فلزی
  12. جوش مقاومتی تصادمی یا ضربه ای
  13. جوش مقاومتی با فرکانس بالا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی